تبلیغات
قند پارسی - نکاتی درباره املا نویسی
قند پارسی
وبلاگ گروه آموزشی ادبیات فارسی راهنمایی شهرستان مرودشت
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
نکات مهم در املای فارسی

به نام   خداوند   جان   آفرین
               املای فارسی یكی از مهم ترین و اصلی ترین درس های دوره ی ابتدایی است كه در كسب مهارت در اركان دیگر زبان آموزی مؤثر است .، آشنا بودن معلم به ویژگی ها و روش های تدریس این درس می تواند در فرآیند آموزش آن كارآمد و اثر بخش باشد .
              هدف كلی در آموزش املای فارسی “ نوشتن درست صورت كلمات و جملات ” ؛ یعنی ، املای صحیح كلمات است .
املا دارای فواید زیادی است كه از آن جمله است :
         1 – دانش آموز شكل درست كلمات و جملات را می آموزد .      
         2 – مهارت گوش كردن را كسب می كند  .
         3- هماهنگی بین چشم ، گوش ، مغز، دست و …    را افزایش می دهد .    
         4 – تلفّظ درست كلمات و جملات را می آموزد .
        5- مهارت تبدیل گفتار به نوشتار را كسب می كند .
        6 – دقّت و حافظه را تقویت می كند  .
        7 -  موجب درك بیشتر شنیده ها می شود .
        8 – از طریق به كار گیری خط تحریری  هنر خوشنویسی را می آموزیم  .
         9 – موجب  كسب مهارت در پاكیزه نویسی و صفحه آرایی می شود  .
       10- خواندن و قرائت متن تقویت می شود .
   برای رسیدن به اهداف املای فارسی و آموزش كارآمد و اثر بخش آن نیاز داریم كه به اصول و مبانی درس املا پای بند باشیم كه به پاره ای از این اصول و مبانی اشاره می شود :
1 – در آموزش آن از رسم الخط نوین و حاكم بر نظام آموزشی و كتاب های درسی كشور تبعیت كنیم  .
2- در خواندن املا توجه كنیم كه واحد سخن جمله است نه كلمه پس بهتراست جمله را یك جا بخوانیم نه آن كه كلمه به كلمه و منقطع .
3 – در خواندن املا فرآیند های واجی سخن را كه در گفتار وجود دارد، تغییر ندهیم و بر اساس آن ها بخوانیم تا دانش آموز با زبان گفتار به صورت طبیعی آن آشنا شود . ( از آوردن فرآیند های غیر اجباری بپرهیزیم .)
              فرآیند های واجی مهم :  افزایش ( سیاست ، دانایان و …   ) كاهش (   دستگیره ،   قندشكن ، … ) ابدال( انبار ،اجتماع ، … )  ادغام (   بدتر ،  یاد داشت  ،  …   )  
4 – در هنگام خواندن املا از قدم زدن و  حركت هایی كه با عث اختلال و پژواك در صدا و نرسیدن آن به دانش آموز می گردد ، بپرهیزیم و در مكانی مناسب قرار گیریم تا دانس آموز بتواند حركت لب های مارا ببیند .
5 – خط مناسب برای نوشتن املا خط تحریری است پس به دانش آموز بیاموزیم كه به این خط بنویسد نه به خط شكسته .
6 – هر جمله یا تركیب را فقط دو بار بخوانیم نه بیشتر تا در تقویت دقّت مؤثر باشد
7 – در خواندن و تلفّظ از لهجه هاو گویش های محلّی و صورت عامیانه ی واژه ها و تركیب ها و جمله ها بپرهیزیم و حتما از زبان و لهجه ی معیار استفاده كنیم .
زبان معیار زبان نظام آموزشی كشور و تحصیل كرده ها و رسانه ها و صدا و سیما و زبانی كه به غیر فارسی زبان ها آموزش می دهیم ، می باشد .
8 – با تغییر در خواندن ، شكل نوشتاری كلمات را به دانش آموزان یادآور نشویم ؛ مثلا ، سر هم نویسی یا جدانویسی و تلفظ عربی برای واج هایی كه در حروف فارسی چند شكل نوشتاری دارند . تغییر در خواندن بسیاری از اهداف املا را با مشكل روبه رو می كند و آموزش املا ناكارآمد می شود .
9 –  از آوردن املای یك كلمه ای برای تعدیل در متن املا بپرهیزیم .
10- برای تعدیل و ایجاد تناسب در متن املا جهت ارزشیابی و برای كلماتی كه اهمیت املایی دارند و در متن املا منظور نشده اند می توانیم از گروه كلمه استفاده كنیم و حداكثر بیست مورد به متن املا بیفزاییم .
   
 گروه كلمه تركیبی است كه جمله نیست و بین كلمات آن به نحوی رابطه ی معنایی وجود دارد :
     ترادف ( حیات و زندگی ) تضاد( حیات و ممات ) تضمن ( شهر وكشور ) موصوف و صفت ( حیات زود گذر )
مضاف و مضاف الیه ( حیاط منزل ) تناسب ( گل و باغ )
11- تعداد واژه های مهم و دارای اهمیت املایی در یك متن املایی بیش از بیست واژه نباشد .
12 – معلم سرعت خواندن املا و دفعات خواندن آن را تابع سرعت نوشتن دانش آموزان قرار دهد . این كار را می تواند با توجه به یك یا چند دانش آموز انجام دهد .
13 – استفاده از دانش آموزان برای تصحیح املا می تواند در آموزش املا و كمك به معلم در كلاس های شلوغ مفید باشد . البته این كار باید با نظارت كامل معلم انجام شود .
14 – علائم نگارشی در خواندن املا به طور كامل رعایت شود و معلم سعی كند با نظارت بر كاربرد نشانه ها در متن املا آن ها را عملی به دانش آموز بیاموزد .
15 – معلم باید در خواندن املا علاوه برشكل درست واحد های زنجیری گفتار ( واج ، تكواژ ، واژه ، گروه ، جمله و جمله ی مستقل ) واحدهای زبر زنجیری یا عوامل فرا زبانی را به صورت صحیح و كامل به كار ببرد .
 واحد های زبر زنجیری : آهنگ ، تكیه ، مكث ، شدت و …..
برخی از ویژگی های مهم رسم الخط به كار گرفته شده در املای فارسی :
1 – رعایت موازین دستور زبان فارسی .
2 – رعایت استقلال كلمه .
3- همخوانی نوشتار با گفتار .
4- پیروی واژگان بیگانه از خط فارسی .
5 – آسانی در خواندن و نوشتن .
6 – گزینش بهترین شكل نوشتاری .
7 – انعطاف پذیری .
8 – چشم نوازی و زیبایی خط .
منابع و مراجع مهم در درس املا ؛
1 – در آمدی بر چگونگی شیوه ی خط فارسی ، میر شمس الدین ادیب سلطانی ، انتشارات امیر كبیر .
2 - در باره ی زبان فارسی ( املا ، انشا و ترجمه ) ، مهدی درخشان ، انتشارات دانشگاه تهران .
3 - دستور خط فارسی ، سلیم نیساری ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی .
4 – راهنمای خط و املای فارسی ، حسین داوودی ، دفتر برنامه ریزی و تألیف كتب درسی .
5 – شیوه ی آموزش املای فارسی و نگارش ، احمد احمدی بیرجندی ، انتشارات مدرسه .
6- شیوه ی آموزش املای فارسی و نگارش ،سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی .
7 – شیوه نامه ، مركز نشر دانشكاهی .
8- غلط ننویسیم ، ابوالحسن نجفی ، مركز نشر دانشگاهی .
9 - فرهنگ املای فارسی ، محمد جواد شریعت ، انتشارات اساطیر .
10 – فرهنگ املایی ، جعفر شعار ، انتشارات امیر كبیر .





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
شنبه 25 آبان 1392
سه شنبه 24 دی 1392 11:37 ب.ظ
سلام وبلاگ خودم که باز نشد سری به وبلاگ شما زدم جالب بود ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
لینگ آزمون آنلاین
پیوندهای روزانه