تبلیغات
قند پارسی - شیوه نامه ارزشیابی درس ادبیات ،املا و انشا قسمت دوم
قند پارسی
وبلاگ گروه آموزشی ادبیات فارسی راهنمایی شهرستان مرودشت
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

لطفا به ادامه مطلب بوید

الف) ارزشیابی فرایندی(مستمر)،(20 نمره) 

       ارزشیابی  فرایندی،  ارزشیابی عمكردی است كه همزمان با پیشرفت فرایند «یاد دهی- یادگیری» و دقیقاً مبتنی بر آموزه های كتاب  درسی صورت می گیرد ؛ یعنی معلّم پس از آموزش درس و به محض ورود به فعّالیّت های نگارشی ارزشیابی را آغاز می كند.

ارزشیابی  فرایندی در دو بخش و مبتنی بر موارد زیر است:

-         بازشناسی(  تشخیصی)،(تمرین  شماره 1 هر درس)، این تمرین ها در پی سنجش و تقویت  توانایی بازشناسی دانش آموزان است  .        

                                  -  آفرینش ( تولیدی) ( تمرین شماره 2 هر درس) ، اهداف آموزشی این تمرین ها، تقویت توانایی  مهارت نوشتن  بر اساس آموزه های هر درس است.

1)  مهارت  نوشتن        -  داوری ( تحلیلی)( تمرین شماره 3 هر درس)، هدف این تمرین ها پرورش توانایی مهارت نقد و  تحلیل نوشته ها، بر اساس سنجه های  كتاب است.

(18 نمره)                             -  تصویر نویسی(انشای آزاد) ، تصویر نویسی با هدف  بالا بردن  دقّت در نگاه و درك عناصر بصری و در نهایت، تقویت مهارت نوشتن، طراحی شده است.

                                             -   بازنویسی حكایت.  در باز نویسیِ  حكایت،  تاكید بر  باز نویسی به زبان ساده و ساده نویسی است.

                                     -  گسترش مثل. در این بخش،  بازآفرینی، گسترش دادن و افزودن شاخ و برگ به اصل مَثل مورد تاكید است.

                                    - درست  نویسی.  درست نویسی ها با هدف  آموزش هنجار های نوشتن و آشنایی با  كاربرد درست واژگان  نوشتار معیار در ساختار كتاب، گنجانده شده اند.                 

* یاد آوری :  هیچ یك از این عناصر و فّعالیّت ها  به تنهایی موضوعِ آموزش  و ارزشیابی نیستند؛ بلكه  همه در   خدمت تقویت توانایی نوشتن هستند. بنابراین  پیشرفت دانش آموزان در مهارت نوشتن،  هدف اصلی است.

       در این بخش،  به دلیل پیوستگی مهارت  های زبانی، مهارت خواندنِ متن تولیدی از سوی دانش

2)  مهارت  خواندن         آموزان ارزش یابی خواهد شد؛ یعنی  لازم است هر دانش آموز، توانایی خوانش صحیحِ  نوشته

            (2 نمره)                   خود را با رعایت  مهارت های خوانداری ( تكیه، لحن، كنش های آوایی و ...) داشته باشد.

 

               ب) ارزشیابی پایانی( 20 نمره)

        بر پایة رویكرد اصلی این برنامه كه « آموزش مهارت های نوشتاری» است. همة  عناصر سازه ای و محتوایی  كتاب به دنبال پرورش  «مهارت نوشتن»  هستند؛  بنابراین تمام  آموزه های درس، فعّالیّت های نگارشی، تصویر نویسی یا انشای آزاد، بازنویسی حكایت و گسترش مثل ، نهایتا باید به تولید یك متن مناسب  بینجامد كه كم و بیش همة  نتایج  آزمون  فرایندی را در بر گیرد؛ این  نتایج در هر نوبت  و در قالب آزمون پایانی ارزشیابی می شود.

   در ارزشیابی پایانی چند موضوع تعیین می شود  تا دانش آموز یك موضوع را برگزیند و در بارة آن، متنی بنویسد. نوشتة دانش آموز،  بر پایة سنجه های زیر، ارزشیابی می شود.

شیوه نامة ارزشیابی پایانی‹‹ آموزش مهارت های نوشتاری» پایة هفتم و هشتم

نمره

سنجه های ارزشیابی

موضوع

2

2

1. ساختار بیرونی( داشتن مقدّمه، تنه ، نتیجه)

2. ساختار زبانی ( زبان نوشته ساده، جمله ها کوتاه)

الف) ساختار

2

 

3

 

3

 

3

2

1. خوش آغازی (جذّابیّت و گیرایی- نشان دادن نمایی کلّی از محتوای نوشته)  

              

                                           * شیوة بیان نوشته( بیان ساده و صمیمی- بیان                                                2. پرورش موضوع          احساس  متناسب با موضوع)

                                           * سیر منطقی نوشته( پرداختن به جنبه های    

                                             مختلف موضوع- انسجام نوشته)

                                        *  فکر و نگاه نو(نگاه به موضوع، از زاویه ای متفاوت)                                

3. خوش فرجامی ( جمع بندی مطالب- تاثیر گذاری و تفکّر برانگیز بودن)

 

 

ب) محتوا

1

1

1

1. نشانه های نگارشی(نشانه گذاری  به تناسب آموخته ها و نیاز های متن)

2. املای واژگان( نداشتن غلط املایی)

3. پاکیزه نویسی( حاشیه گذاری و  حُسنِ سلیقه)

پ) هنجار های نگارشی

 

نمره نهایی: میانگین ارزشیابی فرایندی( مستمر) و ارزشیابی پایانی است. (20=2÷40=20+20) .

در صورت برخورداری نوشته از فضای خلاقانه و نگاه نو، می توان از برخی کاستی های ظاهری و کم اهمیت مانند خط خوردگی ها، چشم پوشی کرد.

تذكّر: درس فارسی شامل سه عنوان مستقل است كه هر یك نمره ی جداگانه ای دارند. تفكیك عناوین و ساعات، نباید بهانه‌ای شود برای توزیع مواد درسی میان چند دبیر، با توجّه به رویكرد تلفیقی و درهم تنیدگی مهارت های زبانی، ضرورت دارد، چهارساعت فارسی در یك كلاس، به یك دبیر واگذار گردد.                                                                                          گروه زبان و ادب فارسی

دفترتالیف كتاب های درسی





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 2 دی 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
لینگ آزمون آنلاین
پیوندهای روزانه